• Veiene vil i gjennomsnitt hvert år få 21,2 milliarder kroner, Jernbaneverket 9,2 milliarder og Kystverket 1 milliard. Rundt 60 milliarder kroner i bompenger vil komme i tillegg til de statlige rammene.
• Om lag 40 større veiprosjekt skal igangsettes de nærmeste fire årene. Blant storsatsingene er dobbeltspor på jernbanen fra Oslo til Lillehammer, Skien og Halden samt opprustning av E6 fra nord til sør, E16 fra øst til vest og kyststamveien fra Stavanger til Trondheim. 10 milliarder kroner er satt av til rassikring i perioden.
• Ifølge regjeringen blir det 23 mil med ny firefeltsvei, 35 mil bredere riksvei og 50 mil med nye gang- og sykkelveier. Reisetiden skal reduseres med om lag en halv time på strekningene Oslo-Ålesund, Bergen-Ålesund, Bodø-Tromsø og Oslo-Trondheim. Mellom Stavanger og Trondheim skal reisetiden kuttes med én time, mens E16 mellom Bergen og Oslo skal sikres som vinteråpen stamvei.
Og som nevnt tidligere idag – 2/3 felts veier skal sikres med midtfelt eller fysisk midtdeler på 75 mil i perioden fram til 2019. Fordelingen på fysiske midtdelere og midtfelt er ikke kjent, og samferdselsministeren kunne heller ikke svare på dette da jeg spurte henne under dagens pressekonferanse der transportplanen ble lagt fram.
Hva mener du er viktigst? Trafikksikkerhet, fremkommelighet og motorveier, eller?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar