Sider

onsdag 4. mars 2009

Sikkerheten på sjøen: Sjødirektoratet innkaller skipsnæringen til møte for å unngå flere kollisjoner

Mine tanker går idag først og fremst til famile og venner av Kristian Knudsen!

Ved 19-tiden tirsdag kveld var ordfører John Danielsen (Ap) sammen med rådmann og andre i lokalbefolkningen samlet på det lille fiskeværet Stø der den savnede fiskeren Kristian Knudsen har pleid å levere fisk.

Ordføreren forteller at fiskerkollegene er preget av det som har skjedd.- Alle fiskerne har et nært forhold til hverandre og daglig kontakt, forteller Danielsen etter møtet.Han sier at fiskerne, mange av dem med enkeltmannsbåter som sjarken til den savnede fiskeren, har et eget nettverk som passer på hverandre når man er ute på havet.
- Vi snakker om en god venn og arbeidskamerat som plutselig er borte, og man vet ikke hvor han er, sier ordføreren om hvordan kollegene usikkerheten om den savnede fiskerens skjebne.

De siste tre årene har det skjedd 54 kollisjoner mellom båter.

Nå innkaller Sjøfartsdirektoratet skipsnæringen til møte for å unngå flere kollisjoner.
- Eg må berre takke Vårherre for at eg ligg her, sa Bård Vikanes frå Ulstein til NRK i 2005.
75-åringen hadde fått båten sin kløyvd i to av ein slepebåt ved Runde, men slapp unna med nokre skrubbsår.

- Eg slapp det eg hadde i hendene og sprang fram. Då small det, fortalde Vikanes frå sjukesenga.

Hvert år skjer det ca tjue kollisjoner mellom båter her i landet, og de siste tre årene har det vært 54 kollisjoner.

Ny kollisjon sist mandag.
Store mannskaper var mandag kveld å letet etter en 30-fots fiskebåt som ble meldt savnet utenfor Andøya mandag ettermiddag.

Fiskebåten var ventet inn til land klokken 11, men dukket ikke opp. Klokken fire ble Hovedredningssentralen i Nord-Norge koblet inn, og satte i gang søk etter båten.
Det skal være en mann om bord på båten.
- En mann er savnet nordvest for Stø i Vestrålen. Båten hans ble sist observert klokken 12 i dag, sier pressevakt Geir Mortensen i HRS Nord-Norge til Aftenposten klokken 19.00 mandag kveld.
Ved 19-tiden tirsdag kveld var ordfører John Danielsen (Ap) sammen med rådmann og andre i lokalbefolkningen samlet på det lille fiskeværet Stø der den savnede fiskeren Kristian Knudsen har pleid å levere fisk.

Politiet fikk i natt melding om at Kystverkets slepebåt MS "Beta" fant den savnede fiskebåten "Marina" på ca 80 meter dyp i havet vest for Andøya.
– Vi har sett styrbord side på båten med undervannskameraet. Det er rett båt og rett navn, sier operasjonsleder Lisbeth Hansen ved Midtre Hålogaland politidistrikt til Aftenposten.no.

Kapteinen på det 85 meter lange og 2.600 tonn tunge fartøyet stiller seg uforstående til at skipet kan ha vært involvert i en kollisjon. Rederiet NSC Arkhangelsk benekter at deres lastefartøy Mekhanik Tyulenev kan ha kollidert med den savnede fiskebåten utenfor Andøya, melder NTB.
Det russiske fartøyet var på vei sørover mot Nederland. Lasteskipet veier 2600 tonn og er 85 meter langt, og frakter trelast. Besetningen skal være på 15 til 16 personer.

VG 1 2 3 4 5
Dagbladet 1
2 3
TV2
2

6 kommentarer:

  1. Var kanskje på tide å se litt på arbeidstiden for sjøfolk? 12 timer i strekk på vakt på brua er både lange og tunge vakter. Sjøfolk jobber ca 2150 timer hvert år, en skiftarbeider på land jobber vel ca 1650? Vi blir trøtte ja.... Tenk deg å gå 4-5 uker i strekk på en vakt som går fra 1800-0600. Naturlig å bli trøtt da? Men skiftet er godkjent av de samme som nå sier at man må se på forholdene....

    SvarSlett
  2. Vi var i en seilbåt utenfor Arendal om natten Høsten 07. Lastebåt prøvde bevisst å torpedere oss. Da vi var klar svingte de etter oss, gang på gang. Lurte dem med 10 meters klaring ved å ta en uventet manøver fra vår side.

    Deretter la lastebåten om sin kurs 90 grader, for de skulle et helt annet sted.

    SvarSlett
  3. Dette er slett ingen ny problemstilling! Far min er sjarkfisker og opplever truende situasjoner med større skip ofte. De ser ikke ut til å reagere på små båter som ligger i veien, for de mener at de små båtene skal vike! Dette går ikke for når de små båten ligger med bruk i havet er de låst og kan ikke komme seg vekk uten å skjere bruket tvers av, noe som d helst vil unngå! Det er ingen unnskyldning at de som er på de store skipene går lange vakter og kan lett sovne. De skal uansett være to personer på vakt. Eg jobber sjøl på et ankerhånteringsfartøy og har aldri hatt problemer med at jeg sovner på vakt: Dette skylde ein u-kultur på de større skipene. Og ka skal d hjelpe med AIS??.båtene vises tydelig på radar, og viss det ikkje er godt nok hjelp det vel heller ikkje med AIS.
    Alle tanker til de pårørende!

    SvarSlett
  4. Hei. Jeg er sjømann selv.
    Med 200 meter båt og oppbygd bakk er småbåter vanskelig å oppdage selv på lyse dagen i godt vær. Når det er litt sjø med hvite kammer er det nesten bingo om jeg ser småbåter rett foran med det blotte øye.
    Da forsvinner radarplottet også.
    Så hva kan man gjøre.
    1) bedre radarer.
    2)påbudt radarreflektor på småbåter.
    3)bedre byggeregler slik at det kreves bedre sikt rett forover.
    4)bedre vaktordning slik at vakthavende offiser er garntert våken og oppmerksom.
    5) forby annet arbeide enn navigering på vakt. (Vakthavende offiser er desverre i dag pålagt en rekke oppgaver i tillegg til å passe på egen posisjon og trafikk).

    SvarSlett
  5. FISKER FRA HVASSER
    AIS SKULLE VÆRT PÅBUT PÅ ALLE YRKESBÅTER UANSETT STØRRELSE FOR AT ALLE SKAL KUNNE SE BÅTER I NÆRHETEN ,HER KAN MAN SE NAVN FART OG KURS SLIK AT MAN KAN KALLE OPP PÅ VHF FOR Å VARSLE .DETTE KAN NOK SPARE MANGE ULYKKER OG SPARE LIV

    SvarSlett
  6. Ved innføringen av ISM skulle alt bli så mye bedre. Sjøfartsdirektoratet har lagt ned enorme ressurser i dette papirsystemet som ikke fører noe sted hen. Kast papirhaugen overbord og dyrk dyktigheten til den enkelte.

    SvarSlett