Sider

onsdag 21. november 2007

Stopp og sov-kampanje er kjent, men ikke flere som stopper


Kjent kampanje


I år la mer enn 20 prosent flere merke til Stopp og sov-kampanjen enn i fjor: Nesten 80 prosent av de spurte har lagt merke til kampanjen.

- Vi går ut fra at stopp og sov-skiltene langs vegen har gjort sitt til det. Men radiospottene våre med Trond Viggo Torgersen og Kristopher Schau har også hatt en enorm effekt. Hele 75 prosent av de som kjenner kampanjen har hørt disse spottene, forteller kampanjeleder Kjersti Danielsen Nordgård i Statens vegvesen.

Ikke flere som stopper
- De tre første kampanjeårene var det stadig flere som sa de stoppet og sov. I 2003 var det 13 prosent, i fjor var det 24 prosent., men i år har dette tallet stagnert, og det er vi litt skuffet over, sier Nordgård. Derimot er det færre som sier de har sovnet bak rattet i år enn i fjor. 10 prosent svarer de har sovnet bak rattet de siste 12 mnd, noe som er tre prosent færre enn i fjor.

- Ulykkesanalyser for 2006 viser at årsaken til 18 prosent av dødsulykkene var at sjåfører som sovnet. Det tilsvarer 44 menneskeliv, sier Nordgård.

Mer midtrekkverk på våre mest trafikkerte veier ville selvsagt ha kunnet reddet mange av disse livene, men vi tar oss ikke råd til å bygge mer enn 9 km for 2007 og 10 km for 2008.

Det er helt uforståelig at regjeringen og Stortinget får lov til å fortsette å sitte der å sove, uten å handle NÅ. Dere har ikke lov til å sove!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar