Einar Karlsen har vært prosjektleder for Lofoten Fastlandsforbindelse.
- Et panorama i dramatisk natur, sier prosjektlederen sjøl om landskapet som Lofast pløyer seg gjennom.
Einar Karlsen har jobbet tjue år med vei, og den største utfordringen var Kjøpsvik-veien.
-Og der gikk tunnellen gjennom selveste nasjonalfjellet, sier Karlsen og ler. Og sikter til Stetind.
Strie strømmer
Nå er Lofast fullført, og den største utfordringen var den lengste tunnelen, den seks kilometer lange Sørdalstunnellen, fordi det rant så uendelig mye mer vatn inne fjellet enn man hadde forutsett.
Derfor ble det også høydepunktet underveis, da dagen kom da busene i tunnelen endelig kunne sprenge seg gjennom.
-Det er forresten alltid artig når det skytes gjennomslag, sier Karlsen.
Sikkerhet på alvor
Men nå, få dager før veien høytidelig skal åpnes for trafikk, trekker han spesielt frem at prosjektet er gjennomført uten personskader av noen art.
-Det har ikke vært annet enn et lite vrikk av en fot, og det er helt fantastisk. Det viser at dette med personlig sikkerhet blir tatt på alvor, sier Karlsen i et radioportrett med NRK Nordland.
400 mann har jobbet på den 30 kilometer lange veien som utgjør siste etappe Lofast; i løpet av de fem årene arbeidene har vært i gang.
Det har dryppet godt fra Lofast på entreprenører og næringsliv i Nord-Norge, fastslår Karlsen.
På spørsmål om hva som har vært særskilte utfordringer på dette veianlegget, trekker han blant annet frem hvordan entreprenørene har vært nødt til å ta seg frem med sine maskiner og utstyr i veiløse områder.
-Denne måten å rigge seg til på i slike uveisomme områder, det er en helt spesiell kompetanse. Og det har vi flere som er svært dyktige på nordaførr.
HØR: Reporter Billy Jacobsen i samtale med Einar Karlsen Hør Lofast-sjefen
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar