Når nå veien er ferdig og skal åpnes 4. desember er det også klart for å gjøre opp sluttregninga. Den blir mellom 250 og 300 millioner kroner lavere enn beregnet. Det forteller prosjektleder for E18-utbyggingen i Vestfold, Karl Høiland.
Opprinnelig var det avsatt rundt 1,5 milliarder kroner til den 12 km nye veistrekningen, som er fire felts motorvei med høy standard. Veien er dessuten utrustet med meget avansert og omfattende overvåkings- og varslingsutstyr.
Prosjektleder Karl Høiland er tilfreds med å ha spart mellom 250 og 300 millioner kroner.
Gode priser
Årsaken til at dette blir billigere enn ventet var gode priser da anbudene ble lagt ut. Konkurransen var stor om å få bygge veien, sier Høiland.
En annen grunn er at entreprenørene har fått god oppfølging fra prosjektledelsen hvor vi har gjort maksimalt for å legge forholdene til rette for at arbeidet ble gjennomført uten unødige hindringer og ekstra kostnader, forklarer Høiland.
De sparte pengene er tilbakeført statskassen, som kan bruke dem til noe annet.
En annen konsekvens er at bompengeinnkrevingen nord i Vestfold muligens kan opphøre tidligere enn beregnet, sier Høiland.
Han ønsker ikke å "selge skinnet før bjørnen er skutt", men Høiland har også håp om at byggingen av ny E18 i Larvik kan bli billigere enn beregnet.
For oss som er opptatt av veisikkerhet, er det gledelig å se at man i Vestfold får det til. "Dødsveien" er forandret til en forholdsvis sikker vei.Dette bør være et eksempel til etterfølgelse. Det som imidlertid er rart, er at løvene på stortinget og medlemmene av regjeringen ikke har muligheten til å omsette slike eksempler ut i den generelle samferdselspolitikken på våre veier. Det er bare trist, og det dreper!
Opprinnelig var det avsatt rundt 1,5 milliarder kroner til den 12 km nye veistrekningen, som er fire felts motorvei med høy standard. Veien er dessuten utrustet med meget avansert og omfattende overvåkings- og varslingsutstyr.
Prosjektleder Karl Høiland er tilfreds med å ha spart mellom 250 og 300 millioner kroner.
Gode priser
Årsaken til at dette blir billigere enn ventet var gode priser da anbudene ble lagt ut. Konkurransen var stor om å få bygge veien, sier Høiland.
En annen grunn er at entreprenørene har fått god oppfølging fra prosjektledelsen hvor vi har gjort maksimalt for å legge forholdene til rette for at arbeidet ble gjennomført uten unødige hindringer og ekstra kostnader, forklarer Høiland.
De sparte pengene er tilbakeført statskassen, som kan bruke dem til noe annet.
En annen konsekvens er at bompengeinnkrevingen nord i Vestfold muligens kan opphøre tidligere enn beregnet, sier Høiland.
Han ønsker ikke å "selge skinnet før bjørnen er skutt", men Høiland har også håp om at byggingen av ny E18 i Larvik kan bli billigere enn beregnet.
For oss som er opptatt av veisikkerhet, er det gledelig å se at man i Vestfold får det til. "Dødsveien" er forandret til en forholdsvis sikker vei.Dette bør være et eksempel til etterfølgelse. Det som imidlertid er rart, er at løvene på stortinget og medlemmene av regjeringen ikke har muligheten til å omsette slike eksempler ut i den generelle samferdselspolitikken på våre veier. Det er bare trist, og det dreper!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar